donderdag 26 maart 2020

Een les over vogels, goed lezen, kijken en luisteren




Goedemorgen allemaal!

Je leert vandaag:
  • hoe je een vogel kan omschrijven, en met name de merel en de koolmees.
  • hoe je de juiste informatie uit de tekst haalt.
Maar eerst een korte toelichting over vogels. Wat maakt die vogel nu dat hij uniek is, dus dat een vogel anders is dan mensen en andere dieren? Omdat een vogel kan vliegen? Nee!  Want niet alle vogels kunnen vliegen, zoals de struisvogel. Een struisvogel kan echt niet vliegen en toch is het een vogel. Het zijn de veren. Geen elk ander dier heeft veren!

Wat zijn nu de kenmerken van een vogel, dus hoe je een vogel kan omschrijven: 🐦


  • Veren: een vogel heeft veren. Een jonge vogel heeft donsveertjes. De veren beschermen de vogel tegen kou en water. 

  • Vleugels: vogels hebben vleugels en de meeste vogels kunnen daar  mee vliegen.

  • Snavel: vogels hebben snavels en daarmee eten zij. Vogels die zaadjes eten hebben een kegelvormig snaveltje en vogels die in de grond prikken om voedsel te zoeken, hebben een lange snavel.

  • Poten: de meeste vogels hebben poten met vier tenen. Maar er zijn ook vogels met andere soorten poten. Zo hebben eenden zwemvliezen, roofvogels hebben klauwen.
In deze les leer je over twee soorten vogels die wij vaak tegenkomen in onze omgeving, misschien bij jou in de tuin, straat of schoolplein?
de MEREL en de KOOLMEES.

Wij beginnen met de MEREL. Hieronder zie je een foto van een merel. Misschien heb je wel eens een merel gezien?



Opdracht 1. Merel:

Lees de tekst goed door. Dat kan hieronder maar je mag natuurlijk ook dezelfde tekst op de website lezen. Een linkje naar de website vind je hieronder.


Opdracht 2 Merel:

Klik op onderstaande link en scrol naar beneden. Bij het kopje Geluid zie je muzieknoten staan met erachter Zang, Roep, Roep, Roep. Klik de geluidsfragmentjes een voor een aan en luister goed.

Klikken maar! Ontdek hier alles over de merel.

En herken jij een geluid? 


Opdracht 3 Merel:

Onder de foto zie je staan 23,5 tot 29 cm, (cm betekent centimeter.). Hee als het goed is herken je dit woord! Wij hebben al wat oefeningen gedaan met het meten. Weet je nog? Heb je een liniaal? Mooi! Pak je liniaal en kijk hoe groot dat is. Wat vind jij? Groot of had je juist kleiner verwacht?

Ook zie je staan spanwijdte, maar wat is dat? Met spanwijdte meet je de afstand van de vogel wanneer hij zijn vleugels uitslaat. 



Opdracht 4 Merel:

Klik op onderstaande link en ga op bezoek bij de merel. Is hij thuis? Vergeet niet het geluid aan te zetten!

 Klikken maar! Welkom! Hier woon ik.

Nu heb je de tekst gelezen, het nestje gezien en geluisterd naar de geluiden van de merel. Geef maar  antwoord op de volgende vragen. Zit je klaar? Pak je pen en papier. Go!

Opdracht 5 Merel:
  • hoe ziet een vrouwtjes merel er uit: 
  • hoe ziet een mannetjes merel er uit: 
  • welke kleur heeft de snavel: 
  • beschrijf in jouw eigen woorden hoe het nestje er uit ziet:
  • herken jij het geluid van de merel: 

Opdracht 1 Koolmees: 
Je gaat nu dezelfde opdrachten doen als bij de merel.
Lees de tekst.
Klik op onderstaande link en scrol naar beneden. 
Bij het kopje Geluid zie je weer muzieknoten staan je klikt de geluidsfragmentjes een voor een aan en luister goed.
Meet hoe groot de koolmees is. Of hoe klein? Wat vind jij? 


Ontdek hier alles over de KOOLMEES


Welkom in mijn huis!

Nu heb je de tekst gelezen, het huisje gezien van binnen en van buiten. En was de koolmees thuis?
Je hebt geluisterd naar de geluiden van de koolmees.
Geef maar antwoord op de volgende vragen. Zit je klaar? Pak je pen en papier. Go!

Opdracht 2 Koolmees:
  • hoe ziet een vrouwtjes koolmees er uit: 
  • hoe ziet een mannetjes koolmees er uit: 
  • welke kleur heeft de snavel: 
  • beschrijf in jouw eigen woorden hoe het huisje er uit ziet, heb je gezien dat je binnen en buiten kan kijken:
  • herken jij het geluid van de koolmees:
Plusopdracht:
  • wat zijn de kenmerken  van een vogel, dus hoe kun je een vogel omschrijven. Het zijn er vier:
  •  waarom hebben vogels veren:
  •  waarom hebben vogels vleugels:
  •  mensen eten met hun mond. Waar eten vogels mee:
  •  vogels hebben poten. Hoe zien de poten van de meeste vogels eruit:
  •  hoe noemen wij de poten van een roofvogel:
  •  hoe noemen wij de poten van een eend:
  •  wat maakt een vogel uniek, doordat hij vleugels heeft of doordat hij veren heeft:
Je hebt wel even de tijd voor de opdrachten. Maar misschien vind jij het wel heel leuk om aan de slag te gaan en ben je zo klaar!

Lever de opdrachten wel in voor 5 maart.


Waar: dat kan via deze blog of mail (l.freijsen@obs-pantarijn.nl) of via Classdojo.
Heb je vragen of loop je ergens tegen aan dan mag je natuurlijk altijd contact opnemen!

Kijk eens rond op de website van de vogelbescherming.  Er staan nog genoeg webcams in huisjes en nestjes van andere vogels om eens binnen te kijken. Veel plezier!

2 opmerkingen: