donderdag 25 juni 2020

Vrijdag 26 juni





       Vrijdag 26 juni                                                                     




Nog even 1 dagje er flink tegenaan en dan hebben jullie een lang weekend "echt" vrij! Toch wil ik jullie wel vragen te oefenen met de tafels. Er zijn nog teveel kinderen in de klas die deze tafels nog niet zo op kunnen zeggen uit hun hoofd. Kijk dus of je een slachtoffer kan vinden die jou wil overhoren/helpen met de tafels 1 t/m 5 en 10. Schrijf hem op, (mag ook overschrijven, zo weet je zeker dat je geen foutjes maakt), zeg ze hardop op, herhaal ze door elkaar. Ook kun je hierna nog op heel veel sites oefenen met de tafels.

Ook de Bloonlijsten blijven oefenen he. Komende woensdag komt de taaltoets van Thema 7 alweer voorbij! Jullie hebben de afgelopen weken natuurlijk erg veel gewerkt, maar het maken van toetsen van lastig om thuis te doen.
Omdat binnenkort ook de rapporten mee naar huis kunnen moeten we dus wel zorgen dat ook iedereen ze heeft gemaakt. Om die reden wordt er regelmatig op donderdag een groepje kinderen de klas uit gehaald om dan toetsen in te halen of af te maken.

Juffrouw Linda heeft jullie huiswerk meegegeven om extra te kunnen oefenen. Echter hebben we toch ook nog een aantal lessen die gemaakt moeten worden.

Rekenen:

B4, wk 1, les 2:
Oefenen met de tafels en minsommen maken met geld.

De keersommen worden in een tabel gezet. Weten jullie nog hoe je een tabel moet lezen?? Als je de link straks aanklikt kun je een tabel zien.

Hoe begin je?

-je kijkt of er een plus, min of keer-teken staat. In dit geval dus een keer-teken.
-Je begint links in de eerste rij. (dat is hier het cijfers 2) en vandaar ga je naar het eerste vakje. Dat is het gele vakje. Hier staat een getal boven, dat is toevallig ook twee. Nu weet ik dus dat ik een som heb van 2x2.
-Ga ik een vakje verder (het groene vakje) dan zie ik daarboven een 4 staan. In dit geval moet ik daar dus het antwoord op de vraag van 2x4 opschrijven.
-Heb ik deze hele rij gedaan, dan begin ik weer links van vooraf aan, alleen 1 vakje lager (het blauwe vakje). Nu krijg ik dus sommen die beginnen met 4x......

tabel 

De andere oefening die jullie krijgen zijn minsommen met geld.

Ik heb 17€ in mijn portemonnee, maar de trui die ik wil kost 20,-. Dit betekent dat ik geld te kort kom. In dit geval ga ik de 17 euro aanvullen tot ik aan de 20 zit.
17 en drie erbij is 20.

Nu heb ik eigenlijk door op te tellen een minsom gemaakt. Dat is in dit geval namelijk makkelijker. Zorg wel dat je altijd eerst naar een tiental toe werkt.

Bijvoorbeeld:

Ik heb 23€ maar iets kost er 42€.
Mijn eerst stap is om dan van 23 een tiental te maken, namelijk 30. Ik heb er dan 7 bijgedaan.
23+7 = 30.
Dan zijn we er nog niet, dus ik werk naar het volgende tiental toe.
30+10= 40. 
Om aan 42 te komen moet ik er nog 2 bij doen. 
40+ 2= 42. 

Als ik nu alle groene getallen optel kom ik op= 7+10+2= 19.

Dit wil zeggen dat :         23€ + 19€= 42.
Anders gezegd:                 42€-19€= 23€

Let er dus op, dat je naar de tientallen toe werkt. Het is een korte les, met niet heel veel sommen, maar neem er juist daarom wel de tijd voor om ze te maken.

Ben je klaar, kijk dan je peiltaken van B3 nog na. Heb je ze gemaakt? Heb je nog eigen taken of extra taken die je nog moet maken? Niet vergeten.

Tussendoor wel genoeg drinken hoor!






Taal:

Je gaat bij taal de twee onderstaande filmpjes kijken en aan de slag met het huiswerk van juffrouw Linda.
Voorzetsels filmpje 1
Voorzetsels filmpje 2


Daarnaast ga je ook oefenen met het verdubbelen van een medeklinker als je het woord in meervoud zet. 1 klap, 2 klap-pen
Oefenen met de verdubbeling van de medeklinker

Spelling: 

Thema 8, wk 3, les 10

Oefenen met een tweetekenklank.
Je oefent met woorden die twee klanken hebben samengevoegd tot een nieuwe.
Kijk maar: keuken ----> de eu bestaat uit een e en een u. Samen wordt dit de "eu"

Kijk bij opdracht 1 goed welke cijfers er staat. De stukjes die bij hetzelfde cijfer staan vormen samen een woord. Bijvoorbeeld: heu   vel

Let goed op als je woorden over typt, dat je dit goed doet. Het is ook geen lange les, dus je kan er de tijd voor nemen om het goed te doen.

(Ben je klaar met de opdrachten hierboven, denk dan nog aan Bloon en de Peiltaken enz)


Om 12:30 uur wil ik iedereen graag nog even online zien om te horen of het is gelukt en of er vragen zijn, 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten